Pysäköintilaitokset
RakenneStudio on ollut 25 pysäköintilaitoksen rakennesuunnittelijana vuosien 2020-2024 aikana. Otamme hoitaaksemme kokonaisvaltaisesti rakennesuunnittelun eli vastaavan rakennesuunnittelijan tehtävien lisäksi suunnittelemme paikallavalu-, elementti-, teräs- ja jälkijännitetyt rakenteet sekä muut täydentävät rakenteet. Suunnittelemme kohteet lähtökohtaisesti tietomallipohjaisesti. Teemme myös törmäyskaiteiden ulkopuolisen tarkastuksen, mikäli niiden suunnittelu tulee toimittajalta.
Kokonaisrakennesuunnittelun kattavissa kohteissa on ollut yhteensä 208 000 m2, autopaikkoja 6 898 kpl.
Lisäksi olemme olleet pysäköintilaitosten layout- ja jälkijännitettyjen rakenteiden suunnittelijana 50 eri kohteessa vuosien 2020-2024 aikana.
GWS, Herttoniemen korttelipysäköinti
GWS-LPA on Helsingin Herttoniemen Sohlberg-kortteliin Itäväylän varteen rakentuva lähes neljänneskilometrin pituinen pysäköintilaitos, joka toimii samalla koko korttelin mittaisena melumuurina. Pysäköintilaitos tarjoaa autopaikan yhteensä 646 autolle ja noin 2000 pyörälle, sekä varastotiloja korttelin asuinkerrostaloille. Lisäksi vesikattotasolle on suunniteltu 4 Padel-kenttää ja aurinkovoimala.
Pysäköintilaitos koostuu viidestä 4-kerroksisesta lohkosta, joista neljän ensimmäisenä rakennettavan lohkon kantavana vaakarakenteena toimii jälkijännitetty pilarilaatta ja viimeisenä rakennettavan vaakarakenteena jälkijännitetty palkkilaatta. Pysäköintilaitoksen sisäänajo kulkee viereisen hotellin läpi. Jälkijännitetyillä rakenteilla mahdollistettiin avarat ja tilavat pysäköintitilat. Lohkojen porrashuoneet toteutettiin paikallavalettuina kuiluina lepo- ja kerrostasolaattoineen, pois lukien elementtirakenteiset kattolaatat. Pysäköintilaitoksen katolla olevat padel-kentät rajattiin Itäväylästä osittain lähes 7 metriä korkealla teräsrunkoisella meluseinällä. Rakennuksen julkisivuissa on käytetty erittäin monipuolisesti materiaaleja pitkän julkisivun elävöittämiseksi. Julkisivuissa on käytetty puuta, terästä, muovia, lasia ja jopa kaksikerroksinen, 434 tuumainen mainosnäyttö.
"Rakentaminen sujui ongelmitta, kun päästiin parkkitalon runkoa rakentamaan. Pilarilaattojen suunnitelmat olivat rakentajan kannalta erittäin helpot toteuttaa, nämähän pitäisi ihan standardisoida. Yhteistyö sujui rakennesuunnittelijan kanssa mutkattomasti ja hyvässä hengessä."
- Petri Hänninen, runkourakoitsija, Rakennusliike Sierak Oy
Laajuus: 19 100 m2
RakenneStudio vastasi hankkeen rakennesuunnittelusta, paikallavalurakenteiden, jälkijännitettyjen rakenteiden, teräsrakenteiden ja elementtirakenteiden suunnittelusta.
Valokuvat: Playa Arkkitehdit ja RakenneStudio
Opaaliparkki
Oliviinikujan pysäköintilaitos eli Opaaliparkki on Vantaan Kivistöön valmistunut pysäköintilaitos, joka palvelee lähikortteleiden asukkaiden pysäköintitarpeita. Pysäköintilaitos tarjoaa tilaa 138 polkupyörälle ja 260 autolle.
4-kerroksinen pysäköintilaitos toteutettiin kokonaan paikallavaletulla rungolla ja kohde otettiin käyttöön vain 13 kuukauden kuluttua toteutussuunnittelun aloittamisesta. Kelpo suoritus siis! Rakennuksessa välipohjina ja vesikattona toimivat vesitiiviit jälkijännitetyt palkkilaatastot ja rakennuksen kaarevat kulmatkin onnistuivat helposti paikallavalutekniikalla. Julkisivua on elävöitetty erilaisilla metallilevyillä ja -verkoilla, ikkunoilla ja muurauksilla, joilla pysäköintilaitos istuu hyvin ympäröiviin rakennuksiin.
"Yhteistyö ja suunnittelu oli niin mutkatonta kuin vain voi olla. Suunnittelija kuunteli urakoitsijaa ja toisin päin – vuoropuhelu toimi hienosti. Suunnitelmat olivat sillä tasolla kuin pitääkin ja työmaalla jäi työvaiheiden ennakkosuunnittelulle riittävästi aikaa. Aina sai suunnittelijalta apua ja tukea, kun tarvitsi. Ehdottomasti meikäläisen uran paras työmaa. RakenneStudiolta jälleen loistava suoritus!"
- Petri Niinikoski, vastaava työnjohtaja, Fira Rakennus Oy
Laajuus: 7 200 m2
RakenneStudio vastasi hankkeen rakennesuunnittelusta, paikallavalurakenteiden ja jännitettyjen
rakenteiden suunnittelusta.
Valokuvat: RakenneStudio
Lincolninaukion Pysäköintilaitos
Lincolninaukion pysäköintilaitos sijaitsee Vantaan Keimolanmäeässä entisen moottoriradan alueella. Pysäköintipaikkoja kohteesta löytyy 216 kappaletta naapuritalojen asukkaille ja tulevan lähikaupan asiakkaille.
4-kerroksinen pysäköintilaitos toteutettiin paikallavaletulla pilarilaattarungolla ja hissillinen porrashuone toteutettiin betonielementtirakenteisena. Kohteen erikoisuutena olikin sijoittaa pyöreälle tontille kantikas talo, joka vastasi paremmin kaupunkikuvallista toivetta alueella. Keimolan moottoriradan historia on huomioitu hienosti arkkitehtuurissa. Kohteessa toimii myös 5 hotellia alueen pörriäisille.
"Kyllä meni hyvin – menisipä kaikki kohteet näin hyvin! Huomaa, että suunnittelija on tehnyt muutakin kuin pyöritellyt mallia. Kun suunnittelijoilla on asiakaspalvelu ja maalaisjärki mukana, niin on helppo tehdä yhteistyötä."
- Henry Nyman, työpäällikkö, Keski-Suomen Betonirakenne Oy
Laajuus: 5 500 m2
RakenneStudio vastasi hankkeen rakennesuunnittelusta, paikallavalurakenteiden, jännitettyjen rakenteiden ja elementtirakenteiden suunnittelusta.
Valokuvat: RakenneStudio
Rantakartanon pysäköintilaitos
Rantakartanon pysäköintilaitos on Lahden keskusta-alueelle rakennettu reilun 400 autopaikan pysäköintilaitos. Pysäköintilaitos palvelee velvoitepysäköinnin lisäksi viereisen Lahden Kisapuiston asiakkaita.
Paikallavalettu pysäköintilaitos koostuu 7 kerroksesta sekä kellarikerroksesta. Rakennusta kiertävä tukimuuri ottaa vastaan maan- ja vedenpainekuormat. Jälkijännitetyllä pilarilaattaratkaisulla mahdollistettiin avarat ja tilavat pysäköintitilat. Kohteen kaksi porrashuonetta toteutettiin puolestaan elementtirakenteisina. Alueen asemakaava asetti kohteelle korkeat kaupunkikuvalliset vaatimukset, jotka edellyttivät mm. kasvillisuuden ja taiteen hyödyntämistä julkisivussa. Julkisivut on toteuttu osin puurakenteisina ja puusoirot muodostava moiré-ilmion taustarungon kanssa. Taide näkyy myös yhden julkisivulinjan kattavassa betonipalomuurissa, johon toteutettiin muraali. Palomuuri mahdollistaa myöhemmin toteutettavan uintikeskuksen rakentamisen aivan pysäköintilaitoksen viereen.
"Huipputiimi, joka pärjäsi härskiltäkin vaikuttaneen suunnitteluaikataulun puitteissa loistavasti siitä narisematta. Osaamisen päälle vielä pirun hyviä tyyppejä."- Jarkko Kella, työpäällikkö, Fira Rakennus Oy
Laajuus: 12 900 m2
RakenneStudio vastasi hankkeen rakennesuunnittelusta, jälkijännitettyjen rakenteiden suunnittelusta sekä porrashuoneiden elementtisuunnittelusta.
Valokuvat: RakenneStudio Oy
Sähkömiehentien pysäköintilaitos
Sähkömiehentien pysäköintilaitos on Espoon Otaniemeen valmistunut betonielementtirakenteinen pysäköintilaitos. Otaniemen yliopiston kampuksella toimiva pysäköintilaitos tarjoaa autopaikan 273 autolle ja 15 pyörälle.
4-kerroksinen pysäköintilaitos on jaettu neljään itsenäisesti toimivaan lohkoon, ja porras- ja
hissikuilut toimivat muusta rungosta irrallaan. Väli- ja yläpohjina toimii
betoninen liittorakenne, jossa palkit ja kuorilaatat ovat esijännitettyjä
elementtejä, joiden päälle valetaan raudoitettu pintavalu. Myös pilarit ja seinät ovat betonielementtirakenteisia.
Kampusalueen kulttuurihistoriallinen ympäristö vaati pääasiallisena
julkisivumateriaalina käytettävän punatiiltä liittäen pysäköintilaitoksen alueen
muihin rakennuksiin. Muurauksen lisäksi julkisivua on elävöitetty
umbrakäsitelyllä betonilla sekä lasipinnoilla.
Laajuus: 6 900 m2
RakenneStudio vastasi hankkeen rakennesuunnittelusta ja elementtisuunnittelusta.
Valokuvat: RakenneStudio Oy