Kohteitamme

GWS, Herttoniemen korttelipysäköinti

GWS-LPA on Helsingin Herttoniemen Sohlberg-kortteliin Itäväylän varteen rakentuva lähes neljänneskilometrin pituinen pysäköintilaitos, joka toimii samalla koko korttelin mittaisena melumuurina. Pysäköintilaitos tarjoaa autopaikan yhteensä 646 autolle ja noin 2000 pyörälle, sekä varastotiloja korttelin asuinkerrostaloille. Lisäksi vesikattotasolla on 4 Padel-kenttää ja aurinkovoimala.

Pysäköintilaitos koostuu viidestä 4-kerroksisesta lohkosta, joista neljän ensimmäisenä rakennettavan lohkon kantavana vaakarakenteena toimii jälkijännitetty pilarilaatta ja viimeisenä rakennettavan vaakarakenteena jälkijännitetty palkkilaatta. Pysäköintilaitoksen sisäänajo kulkee viereisen hotellin läpi. Jälkijännitetyillä rakenteilla mahdollistettiin avarat ja tilavat pysäköintitilat. Lohkojen porrashuoneet toteutettiin paikallavalettuina kuiluina lepo- ja kerrostasolaattoineen, pois lukien elementtirakenteiset kattolaatat. Pysäköintilaitoksen katolla olevat padel-kentät rajattiin Itäväylästä osittain lähes 7 metriä korkealla teräsrunkoisella meluseinällä. Rakennuksen julkisivuissa on käytetty erittäin monipuolisesti materiaaleja pitkän julkisivun elävöittämiseksi. Julkisivuissa on käytetty puuta, terästä, muovia, lasia ja jopa kaksikerroksinen, 434 tuumainen mainosnäyttö.

Rakentaminen sujui ongelmitta, kun päästiin parkkitalon runkoa rakentamaan. Pilarilaattojen suunnitelmat olivat rakentajan kannalta erittäin helpot toteuttaa, nämähän pitäisi ihan standardisoida. Yhteistyö sujui rakennesuunnittelijan kanssa mutkattomasti ja hyvässä hengessä.

-Petri Hänninen, runkourakoitsija, Rakennusliike Sierak Oy-

Laajuus: 19 100 m2

RakenneStudio vastasi hankkeen rakennesuunnittelusta, paikallavalurakenteiden, jälkijännitettyjen rakenteiden, teräsrakenteiden ja elementtirakenteiden suunnittelusta.

Valokuvat: Playa Arkkitehdit ja RakenneStudio


Vantaan Rasti vaihe VI

Vantaan Rastin kuudes vaihe on vuokrattavalta pinta-alaltaan noin 12 000 m2 kokoinen hallirakennus, jonka tilat ovat muokattavissa joko varasto- tai teollisuuskäyttöön. Kiinteistön kellarista löytyy lisäksi 77 paikkainen lämmin pysäköintihalli.

Kiinteistö rakentui tontille, jonka korkeuserot tekivät perustusrakentamisesta vaativan, sillä korkeuseroa naapuriin on yli 10 m. Hankkeen haastavat perustamisolosuhteet, kellarin pysäköintitilojen käytettävyys sekä järkevät rakenteiden dimensiot johtivat tässä hankkeessa kellarin osalta paikallavalurakenteisiin. Kellarin katon ja samalla ensimmäisen hallilohkon lattian rakenteissa päädyttiin jälkijännitettyyn paikallavalettuun pilarilaattaan. Ratkaisu mahdollisti toimivat ja väljät pysäköintitilat sekä salli rekkakuormat ensimmäiseen hallilohkoon. Varsinaisen halliosan rungoksi valikoitu teräsrunko. Toimistotilojen välipohjat ja viisi porrashuonetta ovat elementtirakenteisia.

RakenneStudio suoritti sovitut tehtävät sovitussa aikataulussa. Nopealla reagoinnilla ja aktiivisuudella he mahdollistivat omalta osaltaan aikataulukriittisen hankkeen valmistumisen.

-Markku Kaila, työpäällikkö, EKE-Rakennus Oy-

Laajuus: 15 300 m2

RakenneStudio vastasi hankkeen rakennesuunnittelusta, paikallavalurakenteiden, jälkijännitettyjen rakenteiden ja elementtirakenteiden suunnittelusta.

Valokuvat: RakenneStudio


Päähöyryn toimitilat

Päähöyry-konsernin yhtiöt toimittavat lämpöä, sähköä sekä tietysti höyryä eri tarpeisiin. Konserni rakensi uudet toimitilansa Keravalle. Toimitilarakennus on bruttoalaltaan 3820 m2 ja se sisältää toimisto- ja ravintolatilojen lisäksi huoltotilat yhtiön kalustolle.

Kohde on pääasiassa teräsbetonielementtirunkoinen, väestönsuoja ja ajoneuvojen huoltomonttu ovat paikallavalurakenteiset. Huoltohalliin kattorakenteeksi valikoitui HTT-laatta, joka mahdollisti avarat tilat matalalla rakennekorkeudella. Toimistotilojen välipohjat ovat ontelolaattatasoja, joita kannattelevat jännebetonielementtipalkit.

Rakennestudio kantoi vastuun rakennesuunnittelun lisäksi kohteen elementtisuunnittelusta. Ilman heidän henkilökuntansa täsmällistä ja osaavaa työtä, hankkeen kantavan rungon aikataulu ja arvioitu budjetti eivät olisi toteutuneet asetetuissa tavoitteissa.

-Arto Palo, rakennuttajakonsultti, Rakennuttajapalvelu Arto Palo Oy-

Laajuus: 3 820 m2

RakenneStudio vastasi hankkeen rakennesuunnittelusta ja paikallavalurakenteiden sekä elementtirakenteiden suunnittelusta.

Valokuvat: RakenneStudio 


Opaaliparkki

Oliviinikujan pysäköintilaitos eli Opaaliparkki on Vantaan Kivistöön valmistunut pysäköintilaitos, joka palvelee lähikortteleiden asukkaiden pysäköintitarpeita. Pysäköintilaitos tarjoaa tilaa 138 polkupyörälle ja 260 autolle.

4-kerroksinen pysäköintilaitos toteutettiin kokonaan paikallavaletulla rungolla ja kohde otettiin käyttöön vain 13 kuukauden kuluttua toteutussuunnittelun aloittamisesta. Kelpo suoritus siis! Rakennuksessa välipohjina ja vesikattona toimivat vesitiiviit jälkijännitetyt palkkilaatastot ja rakennuksen kaarevat kulmatkin onnistuivat helposti paikallavalutekniikalla. Julkisivua on elävöitetty erilaisilla metallilevyillä ja -verkoilla, ikkunoilla ja muurauksilla, joilla pysäköintilaitos istuu hyvin ympäröiviin rakennuksiin.

"Yhteistyö ja suunnittelu oli niin mutkatonta kuin vain voi olla. Suunnittelija kuunteli urakoitsijaa ja toisin päin – vuoropuhelu toimi hienosti. Suunnitelmat olivat sillä tasolla kuin pitääkin ja työmaalla jäi työvaiheiden ennakkosuunnittelulle riittävästi aikaa. Aina sai suunnittelijalta apua ja tukea, kun tarvitsi. Ehdottomasti meikäläisen uran paras työmaa. RakenneStudiolta jälleen loistava suoritus!"

- Petri Niinikoski, vastaava työnjohtaja, Fira Rakennus Oy

Laajuus: 7 200 m2

RakenneStudio vastasi hankkeen rakennesuunnittelusta, paikallavalurakenteiden ja jännitettyjen rakenteiden suunnittelusta.

Valokuvat: RakenneStudio


Hakaniemen kauppahallin huoltopiha

Hakaniemen kauppahalli on vuonna 1914 valmistunut kauppahalli Helsingissä Kallion kaupunginosassa Hakaniemen torilla. Vuosina 2018–2023 kauppahalliin tehtiin perusteellinen peruskorjaus, jonka yhteydessä maan alle rakennettiin suuri huoltopiha tavarantoimituksille ja jätehuollolle.

Suunnitteluumme kuuluivat huoltopihan kannen arinapalkkilaatasto, joka mahdollisti erittäin väljän tilan alapuoliselle kuorma-autoliikenteelle. Laatasto on tuettu paikallavalupilareilla sekä laattaa kiertävillä seinillä. Kauppahalli sijaitsee aivan meren läheisyydessä ja suunnittelussa erikoisuutena tulikin ottaa huomioon kannen päälle tulviva Suomenlahti. Lisäksi torialueen suuret pintarakenne- ja liikennekuormat vaikuttivat osaltaan massiivisiin rakenteisiin – palkkilaataston primääripalkit ovat 2 metriä leveät ja 2,2 metriä korkeat. Primääripalkit toteutettiin injektoivilla jänteillä suuren punosmäärän vuoksi, poikittaiset sekundääripalkit toteutettiin tartunnattomin, "rasvapunoksin" ja kansilaatta saatiin toimimaan pelkillä harjateräksillä.

"Kyllä se vaan järeämmätkin rakenteet onnistuu, kun on ammattilaiset suunnittelussa ja toteutuksessa. Palkit oli mukava raudoittaa ja asentaa jännepunosten suojaputket, kun palkin sisällä mahtui liikkumaan."

- Osmo Töyrylä, toimitusjohtaja, Nousujohde Raudoitus Oy

Laajuus: 900 m2

RakenneStudio vastasi huoltopihan kannen jälkijännitettyjen ja paikallavalurakenteiden suunnittelusta.

Valokuvat: RakenneStudio


Lincolninaukion Pysäköintilaitos

Lincolninaukion pysäköintilaitos sijaitsee Vantaan Keimolanmäeässä entisen moottoriradan alueella. Pysäköintipaikkoja kohteesta löytyy 216 kappaletta naapuritalojen asukkaille ja tulevan lähikaupan asiakkaille.

4-kerroksinen pysäköintilaitos toteutettiin paikallavaletulla pilarilaattarungolla ja hissillinen porrashuone toteutettiin betonielementtirakenteisena. Kohteen erikoisuutena olikin sijoittaa pyöreälle tontille kantikas talo, joka vastasi paremmin kaupunkikuvallista toivetta alueella. Keimolan moottoriradan historia on huomioitu hienosti arkkitehtuurissa. Kohteessa toimii myös 5 hotellia alueen pörriäisille.

"Kyllä meni hyvin – menisipä kaikki kohteet näin hyvin! Huomaa, että suunnittelija on tehnyt muutakin kuin pyöritellyt mallia. Kun suunnittelijoilla on asiakaspalvelu ja maalaisjärki mukana, niin on helppo tehdä yhteistyötä."

- Henry Nyman, työpäällikkö, Keski-Suomen Betonirakenne Oy

Laajuus: 5 500 m2

RakenneStudio vastasi hankkeen rakennesuunnittelusta, paikallavalurakenteiden, jännitettyjen rakenteiden ja elementtirakenteiden suunnittelusta.

Valokuvat: RakenneStudio


Rengaskierrätyslaitos

Suomen Rengaskierrätyksen kiertotalouslaitos valmistui Lopelle keväällä 2023. Laitos jalostaa vuosittain noin 20 000 tonnia renkaita muovi- ja kumiteollisuudelle. Rengaskierrätyslaitokseen kuuluvat esikäsittelytilat, tuotantolaitos ja erillinen toimistorakennus. 

Renkaan sisältämät kuidut ja metallit erotellaan hyötykäyttöön ja tuotantohallin linjastossa kumista jalostetaan granulaattia ja pulveria kumi- ja muoviteollisuuden prosesseihin. Uusioraaka-aineella voidaan korvata n. 40 % valmiin kumi- tai muovituotteen tarvitsemasta neitseellisestä raaka-aineesta.

Esikäsittely- ja tuotantotilat toteutettiin betonielementtirunkorakenteisina ja toimistorakennus oli puuelementtirakenteinen. 

" RakenneStudio vastasi Suomen Rengaskierrätys Oy:n Lopelle rakennuttaman kiertotalouslaitoksen rakennesuunnittelusta. Kohde rakennutettiin KVR- urakkana, jonka pääurakoitsijana toimi Jatke Toimitilat Oy. Rakennesuunnittelu sujui RakenneStudion kanssa hyvässä yhteistyössä suunnitelma-aikataulua noudattaen. Kohteen haastavuutta rakennesuunnittelussa lisäsi renkaiden prosessointiin käytettävien laitteiden sovittaminen rakenteisiin."

- Tuomas Kaukinen, projekti-insinööri, Jatke Toimitilat Oy

Laajuus: 4 500 m2

RakenneStudio vastasi hankkeen rakennesuunnittelusta ja paikallavalurakenteiden suunnittelusta.

Valokuvat: RakenneStudio